EHIC (Europese zorgpas)
De Europese zorgpas (EHIC) is gratis en gebruikt u bij spoedeisende hulp in het buitenland. U vindt uw zorgpas en EHIC na de ingangsdatum van uw zorgverzekering in uw IZZ Zorgverzekering app. Wilt u liever een pas in uw portemonnee? Dan kunt u die aanvragen via Mijn IZZ Zorgverzekering of de IZZ Zorgverzekering app.
VGZ Alarmcentrale: uw eerste aanspreekpunt
Heeft u medische zorg nodig in het buitenland? Of wordt u opgenomen in het ziekenhuis? Bel dan direct de VGZ Alarmcentrale op +31 40 297 57 30. Wij kunnen u dan verder adviseren.Wat is de EHIC?
Op de Europese Gezondheidskaart staan gegevens die u nodig hebt bij medische hulp in het buitenland. Het biedt verschillende voordelen:
- Uw zorgpas is gratis en alleen voor uzelf te gebruiken. U kunt in het buitenland bewijzen wie u bent als u medische noodhulp nodig heeft.
- U heeft altijd het noodnummer voor in het buitenland bij de hand.
- Met de pas hoeft u meestal niets contant te betalen. Buitenlandse zorgverleners zoals de arts of het ziekenhuis, rekenen de factuur zonder uw tussenkomst met Nederland af.
In deze landen is de EHIC geldig
- Alle landen van de Europese Unie
- Australië
- IJsland
- Liechtenstein
- Macedonië
- Noorwegen
- Zwitserland
Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
111-formulier
In sommige landen is de EHIC-pas niet geldig en heeft u een 111-formulier nodig. Dit geldt voor de volgende landen zijn:
- Bosnië-Herzegovina
- Servië
- Montenegro
- Tunesië
- Turkije
111-formulier voor vertrek aanvragen
Gaat u naar één van de landen die hierboven genoemd worden? En is dat het land waar u vandaan komt? Dan vraagt u voordat u vertrekt het 111-formulier bij ons aan. Bel daarvoor naar 0900 - 02 74 (gebruikelijke belkosten). U kunt dit formulier gebruiken voor spoedeisende zorg als u korter dan een jaar in dit land verblijft.
111-formulier aanvragen op het moment dat het nodig is
Bent u niet geboren in het land waar u naartoe gaat? Dan vraagt u het 111-formulier telefonisch aan op het moment dat u zorg nodig heeft. Dit doet u via de VGZ Alarmcentrale: +31 40 297 57 30. Wij regelen uw 111-formulier. Ook vertellen we u welk ziekenhuis of kliniek het formulier accepteert. En waar u dus terechtkunt. We versturen het formulier rechtstreeks naar uw zorgverlener. Het formulier versturen wij gratis. Heeft u al zorgkosten gemaakt voordat u het 111-formulier heeft aangevraagd? Bel dan ook zo snel mogelijk de VGZ Alarmcentrale. Dan helpen wij u verder.
Verzekeringsverklaring voor andere landen
Voor Cuba, Rusland, Venezuela, Wit-Rusland en Zuid-Afrika heeft u een Verzekeringsverklaring nodig.
Voorwaarden vergoeding medische zorg buitenland
- Heeft u medische zorg nodig tijdens uw verblijf in een Europese lidstaat? Dan heeft u recht op dezelfde medische hulp als de verzekerden van het betreffende land. Uw vergoeding komt overeen met de vergoeding die een verzekerde daar zou krijgen. Bent u bijvoorbeeld in Duitsland? Dan heeft u recht op dezelfde medische hulp als Duitse verzekerden.
- De pas is alleen geldig wanneer u ook bent verzekerd met de IZZ Zorgverzekering door VGZ. Gebruikt u de pas en bent u niet verzekerd bij ons? Dan verhalen we achteraf de kosten op u.
- Is het doel van uw buitenlandse reis alleen een medische behandeling? Dan is de kaart niet geldig.
EHIC niet geaccepteerd in privéziekenhuizen
Privéziekenhuizen accepteren de EHIC niet. Dit betekent dat u meestal zelf de kosten moet voorschieten. U kunt dan achteraf de nota's bij ons declareren. Privéziekenhuizen vindt u vooral in Griekenland, Spanje, Oostenrijk, Duitsland en Italië.
Geldigheidsduur EHIC
De geldigheidsduur staat vermeld op uw EHIC. Zodra uw EHIC verloopt, staat in de IZZ Zorgverzekering app automatisch een nieuwe pas voor u klaar.
EHIC kwijt
Bent u uw zorgpas met EHIC kwijt? De informatie van vindt u ook in de IZZ Zorgverzekering app. Maar deze digitale informatie is geen officiële EHIC. Het komt voor dat een zorgverlener in het buitenland de informatie in de app niet accepteert. Neem dan contact op met de VGZ Alarmcentrale via +31 40 297 57 30. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten zelf mogelijk moet voorschieten.U vraagt makkelijk zelf een nieuwe pas aan via Mijn IZZ Zorgverzekering of via de IZZ Zorgverzekering app. Of telefonisch, direct in het keuzemenu. U ontvangt uw pas binnen 5 werkdagen.
Niet-spoedeisende zorg
Heeft u wel zorg nodig in het buitenland, maar heeft het geen spoed? Dan kunt u de kosten het beste ter plekke betalen en achteraf bij ons declareren. Bijvoorbeeld bij een bezoek aan een buitenlandse huisarts of apotheek.