Zorgtips tijdens uw vakantie

We hopen natuurlijk dat u een onbezorgde vakantie heeft. Maar er kan altijd iets gebeuren. Heeft u tijdens uw vakantie in het buitenland zorg nodig? Dan is het handig dat u weet wat u moet doen.


Het coronavirus en uw vakantie in het buitenland

  • Voordat u op reis gaat, bekijk de tips en informatie op de website van het ministerie van Buitenlandse zaken.
  • Gaat u naar een land met een code geel, oranje of rood? En wordt u daar ziek? Dan vergoeden wij de kosten. Wat we precies vergoeden hangt af van welke verzekering u heeft. Bekijk meer informatie over vergoedingen in het buitenland.
  • Heeft u meer vragen over het coronavirus en uw zorgverzekering? Bekijk onze antwoorden op de veelgestelde vragen.
  • Heeft u in het buitenland spoedeisende zorg nodig? Dus zorg die niet kan wachten tot u weer thuis bent? Bel dan de VGZ Alarmcentrale +31 40 297 55 50 (24 uur/elke dag bereikbaar) Twijfelt u of heeft u vragen over uw zorgverzekering en de vergoeding? Ook dan is het verstandig om vooraf contact met ons op te nemen.

  • Hoeft u niet met spoed naar het ziekenhuis? Maar kunt u niet wachten totdat u weer in Nederland bent? Bekijk dan vooraf de gecontracteerde zorgverleners in het buitenland in de Zorgzoeker. Zoek op ‘Buitenland’.
  • Dan kunt u de kosten het beste ter plekke betalen en achteraf bij ons declareren. Bedragen tot € 250,- schiet u zelf voor. Let op dat de nota voldoet aan de bepaalde eisen. Anders kunnen we deze helaas niet vergoeden.

  • In het buitenland gebruiken zorgverleners andere werkwijzen dan zorgverleners in Nederland. Hierdoor hebben we extra gegevens nodig om uw declaratie te verwerken.
    • Een behandelverslag van uw specialist in het buitenland
    • Een diagnose – wat is er aan de hand?
    Let op dat uw behandelverslagen en nota’s in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans geschreven zijn. Anders kunnen wij ze niet accepteren en verwerken.