Vragen over de zorgkostenfactuur

Een zorgkostenfactuur ontvangt u als u geld van ons krijgt of als u een bedrag aan ons moet betalen. Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen over de zorgkostenfactuur.

  • Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van uw zorgnota kunt u bekijken in de IZZ Zorgverzekering app of in Mijn IZZ Zorgverzekering.

    Bekijk uw zorgnota's

  • U ontvangt een zorgkostenfactuur van ons omdat u zorgkosten heeft gemaakt. Het kan zijn dat u geld van ons krijgt, of dat u een bedrag moet betalen. U vindt uw zorgkostenfactuur in de IZZ Zorgverzekering app en Mijn IZZ Zorgverzekering in onder het kopje ‘facturen’. 

    Bekijk uw facturen

  • Wat vervelend dat uw declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vindt u een opsomming van de redenen die het vaakst voorkomen:  
    Uw declaratie is niet juist of onvolledig ingevuld.
    Uw verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor uw zorgkosten
    U heeft nog een openstaand eigen risico
    U betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage
    U heeft nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg
    De zorgverlener die u heeft behandeld heeft geen contract bij IZZ Zorgverzekering

  • Het kan zijn dat we uw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval? Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor u kunnen aanmaken. We beoordelen uw declaratie dan opnieuw. 
    Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op uw rekening. 
  • We versturen zorgkostenfacturen op vaste momenten. Daarop kunnen nota’s staan van meerdere zorgverleners. We vinden het zonde om voor iedere behandeling een nieuwe factuur te versturen. Ook kunnen we op deze manier verschillende bedragen met elkaar verrekenen.
  • Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of u nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we u een factuur. 
  • Het is mogelijk dat de datum niet overeenkomt met de datum waarop u in het ziekenhuis bent geweest. De begindatum van de behandeling kan al zijn ingegaan vóór uw eerste afspraak in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld als u eerder bloed hebt geprikt in het ziekenhuis.

  • Ontvangt u onze post digitaal? Dan kunt u de kopie van de zorgkostenfactuur zelf opzoeken. U vindt uw zorgkostenfactuur dan in de IZZ Zorgverzekering app en in Mijn IZZ Zorgverzekering. Wilt u de kopie toch per post ontvangen? Bel ons dan om uw kopie op te vragen. Binnen 5 tot 7 dagen heeft u de kopie van de zorgkostenfactuur in huis.
  • Voor de kosten die uw zorgverlener direct bij ons declareert, ontvangt u de Zorgkostenfactuur. Wanneer u zelf een declaratie indient, dan ontvangt u een Uitkomst declaratie. De bedragen verrekenen wij niet meer met elkaar. Op deze manier proberen we de informatie zo duidelijk mogelijk voor u te maken. De Zorgkostenfactuur en de Uitkomst declaratie vindt u onder ‘Facturen’ in de VGZ app of Mijn VGZ.

    Of

    Het kan ook zo zijn dat wij de rekening van de zorgverlener nog niet hebben ontvangen.

Uitleg over de Zorgkostenfactuur
Herkent u de zorgkosten niet? Of wilt u weten waarom u kosten heeft gemaakt? Bekijk dan de volgende pagina.